Wednesday, July 18, 2012

Sementara dia ada


Lagi berapa lama? 10 tahun, 20 tahun? Hanya Allah yang tahu. Kadangkala aku kesal juga dengan sifat aku yang mudah marah, walhal ini ajalah peluang aku nak berkhidmat dengan abah dan ibu. Abah aku rasa dah masuk kategori tuhan tak berapa kira dosanya. Abah dah banyak tak dapat fikir dengan rasional. Kadangkala abah bercakap, sahaja tanpa kira betul butirannya. Macam anak-anak, mereka tidak punya daya fikiran yang rasional.

Sebab aku panas baran, tuhan beri peluang untuk aku perbaiki diri dengan hadirnya abah disisi kami saat keadaannya bukan seperti abah yang dulu.

Kadangkala, memang terasa berat bahu memikul. Dengan keadaan ibu pun yang kadangkala mengundang risau difikiran aku, dengan kerja yang dah semakin terabai namun ada sahaja yang menuntut fokus kembali, dengan runtunan hati yang kadangkala dilayan juga. Dan kadangkala terfikir jua, umur yang dah menginjak 30 an ni, kesihatan aku bagaimana pula. Juga sesekali datang risau, andai ibu pergi dulu..

Tapi bila difikir balik, hidup aku cuma penat sikit,tidakklah serabut dan pelbagai masalah. Benarkan, tuhan menguji dengan apa yang dia mampu.

Tadi, waktu aku potong kuku abah, aku terfikir, banyak dosa aku pada abah, kadangkala marah dan jerkah abah bila sabar menghampiri sifar. Terfikir juga aku, berapa kali aidilfitri lagi dapat aku mohon maaf dan cium jemari yang sedang kupotongkan kukunya tu.

Dan aku tahu, insan seperti aku, ramai. Dan kadang kala aku harap aku dapat melihat mereka..dan senyum..sambil ucap..sabar, awak kuat, dan apa yang awak buat..Allah tahu.

Moga, diakhir waktu aku nanti, akan ada orang yang bersabar dengan aku.

2 comments:

  1. kau memang acik...asyik nak marah je..acik ni lemah sebenarnya...nak didorong selalu..baru ada motivasi...anyway tanx sebab jaga abah

    ReplyDelete
  2. angaH lah anak terbaik yang dapat jaga abah dan ibu. Cepatlah minta pindah melaka. Take over jaga abah. Kotlah ayu kahwin lagi, boleh fokus pula kat rumahtangga ayu.

    ReplyDelete