Wednesday, July 6, 2011

Abah nak..


Abah nak naik moptor, sebab abah nak jalan-jalan macam biasa, abah bosan duduk rumah saja dan tengok tv saja, ataupun tidur saja. Malam semalam, abah ajak aku pergi makan tomyam dan sambil tu abah kata nak beli motor auto. Puas juga aku memujuk abah, terang pada abah yang kaki kiri abah tak kuat, bagaimana nak memandu motor, nanti kalau adik balik bolehlah ajar abah bawa kereta. Abah merungut-rungut, dia nak praktis naik motor.

Dalam pada tu aku juga perasaan, abah mula jadi halimunan, sebabnya bila abah keluar dan buat pesanan di restauran, orang akan tanya balik pada aku atau ibu, sebab kata-kata abah tak begitu jelas. Terutama kalau orang muda, seboleh mengelak nak berkomunikasi dengan abah, kalau pakcik-pakcik mereka akan sabar dan cuba dengar betul-betul apa yang abah cakap. Wajah abah agak kecewa bila melihat orang yang ambil pesan tu tak tanya abah, tapi sebaliknya tanya aku atau ibu.

Bila aku fikir balik, memang situasi abah berubah jadi kanak-kanak, yang tutur kata mereka belum lagi kita fahami, bila kita dengar mereka bersungguh bercakap dengan kita, bila kita tak faham, kita akan tanya balik dengan orang yang rapat dengan kita. Macam tulah situasi abah.

Sekarang ni, macamana kami nak yakinkan abah yang abah tak boleh naik motor.

1 comment:

  1. Tapi dalam fon dah jauh lebih jelas dari dulu. Mmg abah dan kita terpaksa bersabar..

    ReplyDelete