Monday, May 21, 2012

Selamat Hari Ibu!

Abah pun turut menggayakan cermin mata hitam, bila ibu terpaksa memakai cermin mata hitam lepas pembedahan kecil tu.

Ibu baru lepas pembedahan kecil akibat selaput mata kerana diabetic. Kadang-kaddang aku lihat ibu, sesekali imbas, aku fikir ibu ni selamba je, macam tak risau. Dulu pun ibu pernah kena bisul sebab diabetic, pun kena turis juga bisul tu di klinik kesihatan, berhari juga ke membersihkan luka.

Bagi aku, ibu memang kuat sangat. Dahlah melayan kerenah abah yang tak pernah berkurang, dan dengan aku juga yang jauh dari bayang anak solehah.

Ibu letakkan abah ditempat yang paling utama, dan diri ibu yang paling akhir. Abah tak pernah berkompromi kalau ibu sakit-sakit badan, abah tetap minta dibawa ke kedai mamak mencari tosei. Ibulah yang memandu, walau sakit, walau pening, walau demam. Terutamanya waktu aku bekerja. Aku tahu walau abah kadang kala mengeluarkan kata-kata kasar pada ibu akibat tidak rasional nya kini, abah akan lebih parah tanpa ketiadaan ibu.

Abah pernah cuba memandu kereta apabila ibu lambat bersiap untuk minum petang, ibu kejar abah jalan kaki! Nasib abah takut dan berhenti sebelum sampai jalan utama. Kalau ikut geram aku, tindakan abah tu...aku tengok abah macam kecik je, kalau budak mungkin dan aku tampar bila aku mendengar perkara tu sebaik sahaja aku pulang dari kerja.

Kadang-kadang aku cuma pandang ibu, terlihat kedut-kedut diwajah ibu. Ibu kuat, sangat kuat. Aku ni, tak pernah tahu nak bermanja atau meluahkan kasih sayang pada ibu. Tapi aku tahu, tanpa ibu, dunia abah akan lebih perit.

1 comment: