Thursday, June 2, 2011

Dah hampir setengah tahun

Dua bulan lepas
 
Minggu lepas
Abah makin kurus, tak tahu kenapa, selera makan abah agak kurang, abah kerap makan tapi sikit-sikit sahaja. Abah dah beransur boleh menguruskan diri sendiri, nak buat semua sendiri, adakalanya. Tidak mahu lagi dimandikan atau dipimpin. Namkun mental abah semakin lemah, abah cepat marah, cepat sedih dan amat pelupa.

Aku juga dah boleh balik kerumah aku, dan cuma pulang kerumah ibu sekali-sekala, kiranya aku ni "daughter on call" haha, kadang-kadang sedang aku buat kerja dirumah Bertam, abah akan telefon dan suruh aku bawa dia makan malam.

Tapi sekurang-kurangnya, abah dah jarang mengeluh, tidak lagi sejuk-sejuk yang amat..dan gangguan halus pun dah hampir tiada. Cuma abah rajin bertanya, sebab pendengaran abah dah makin lemah, jadai kadangkala apa saja pergerakan akan meransang sikap ingin tahu abah.

Dan aku sedar, aku takkan dapat abah aku yang dulu, yang rajin belikan kami sarapan, yang boleh buang sampah didepan atau juga yang boleh betulkan paip yang rosak dirumah. Abah sekarang sukar walau untuk menyarungkan baju kebadan.

Lantas, aku menjadi terfikir juga kadangkala, berapa lama lagi masa yang aku ada bersama abah. Abah amat gembira bila anak cucu memenuhi rumah, dan abah paling suram bila dengar anak-anaknya tidak dapat pulang pada hari minggu.

1 comment:

  1. Kita kena terima abah yang sekarang dan cuba bahagiakan hatinya..

    ReplyDelete