Friday, August 26, 2011

Bila abah demam

Abah demam sehari dua ni, abah lemah betul. Nak ke tandas pun berpapah, pakai baju pun dah lemah sangat. Abah tak dapat puasa. Abah tak selera makan. Abah kata daya abah dah habis. Aku jadi sedih tengok abah. Aku bagi ubat batuk, pun tak reda. Abah jarang demam, seingat aku..memang aku tak pernah ingat abah mengaduh demam didepan aku sepabjang dia sihat dulu.

Aku syak abah kena batuk dan selsema dari aku, aku memang sebulan dua ni batuk setiap hari, sebabnya aku malas makan ubat, lebih-lebih lagi bulan puasa ni.

Semalam bawa abah ke klinik, papah abah keluar kereta, naik tangga sikit kat Klinik Dr Abraham. Sukar bagi abah.

Bila doktor periksa, tekanan darah abah ok, dan jantung pun ok. Alhamdulillah. Memang abah cuma demam biasa. Tapi abah lemah sangat sebab kata doktor abah pesakit stroke dan dah berumur, kata doktor daya  ketahanan badan abah sama macam kanak-kanak, yang menjadi golongan paling mudah bila dijangkiti demam dan juga amat lemah.

Balik tu, aku bagi abah ubat. Ibu dah urus ubat-ubat biasa abah, biarlah aku urus ubat demam ni. Aku jadi waspada pada masa, walhal kalau aku demam jangan haraplah aku nak berdisplin makan ubat.

Dan tadi, jam 1 tengahari, bila abah mula minta makan, aku rasa macam gembira sangat. Tengok abah segar sikit dari demam.

Harap abah mudah sembuh, aku dah pesan angah dan along supaya cari jubah putih yang abah minta, abah nak pakai sembahyang raya. Aku nak abah sihat Syawal ni. Walaupun tak sesihat syawal yang lepas.

Abah tak dapat pergi fisio harini.

No comments:

Post a Comment