Wednesday, August 17, 2011

Dialog dengan abah.

Sekarang ni, tepat jam 8.00 malam lepas berbuka puasa, abah akan ajak aku keluar makan, memang naiklah berat aku, kadang-kadang memang aku tak makan, tapi minum je pun dah buat aku kembung.  Tapi tak apalah, aku akan terus berpuasa lepas ramadhan nanti sehingga satu tarikh yang ditentukan.lol.

Kadang-kadang aku suka berbual dengan abah, tanya soalan yang kadangkala kelakar, dan repond abah pun kelakar juga.

Kadangkala lepas bawa abah sarapan, masa sebelum bulan puasa tu, aku berbasikal ditaman perumahan kami, sebab aku tak boleh jogging setelah didiagnos yang aku adalah masalah "heel spur", jadi aku berbasikal. Masalahnya bila berbasikal, ada lah mata memandang, yelah, tengok aku yang terlebih berat ni pulun mengayuh basikal. Jadi aku pun mengadulah dengan abah..

aku: apalah, acik naik basikal pun orang asyik pandang, tengok pakcik-pakcik tu jogging ada yang tak pakai baju pun, orang tak kisah.

abah: kau memanglah orang pandang.
aku: kenapa?
abah: sebab kau perempuan.
aku: kenapa pulak?
abah: saja je orang lelaki nak pandang.
aku: hah?

dan disatu ketika di pasaraya mydin, sedang kami melintas tempat pakaian, aku sibuk memegang skirt pendek jeans.

aku: abah, acik pakai ni boleh?
abah: tak boleh
aku: kenapa?
abah: kecik, tak boleh
aku: hah..ni ada yang besar sikit
abah: besar pun tak boleh.

suatu ketika, aku tak puasa, atas sebab yang wajib.

abah: acik, kau tengah buat apa?
aku: makan bah.
abah: kau tak puasa?
aku: tak boleh bah.
abah: abah pun rasa abah tak larat nak puasa.
aku: eh bah, dah banyak hari abah puasa, naper harini tak boleh?
abah: abah penatlah.
aku: err..abah..abah kan baru bangun tidur?
abah: tak pelah, abah tidur lagi.
aku: okey bah, tidur tau.(gabra juga aku, sebab abah tak pernah tak puasa, tiba-tiba nak berbuka disiang hari)

Dan kadang-kadang..pagi sebelum aku ke sekolah..

abah: acik, kau tak sekolah harini?
aku: sekolah bah, nak pergi ni.
abah: kau minta cuti tak boleh ke? bawa abah pergi Melaka Sentral.
aku: ayya..takleh-takleh bah...(cepat-cepat aku bersiap pergi sekolah)

2 comments: