Friday, September 23, 2011

Nasi lemak 2.0

Dua hari lepas aku menonton filem, ni. Okay apa kaitan filem ni dengan abah. Aku tidak akan menulis tentang aku disini, aku cuma akan menulis apa yang berkaitan dengan abah. Setelah bertahun menulis didalam blog pribadi, ianya menjadi pengajaran bahawa, pena itu benar lebih tajam dari mata pedang.

Disatu babak dimana Namawee diarahkan pergi ke Bentong untuk belajar mengenai rempah, di bentong, dia menemui pengusaha rempah yang tinggal dengan anak perempuannya, yang cantik dan semua orang menggalakkan budak perempuan ni masuk pertandingan ratu cantik Malaysia. Tapi kata budak ni, dirumah inilah cita-cita dia dan kehidupan dia, menjaga ayah dia.

Hati aku tersentuh.

Bukan mudah, terutama nak melepas hidup yang telah dibina, hidup yang dilalui dengan bebas, hidup yang dilalui dengan tangan sendiri, tanpa sesiapa. Itulah hidup aku dulu, aku buat apa yang ikut hati dan kehendak aku, melawat ibu cuma bila dihubungi.

Tapi kini, walaupun aku dah boleh balik rumah 2-3 hari, cuma waktu 2-3 hari itu saja yang kuhabiskan dirumah, selebihnya aku perlu menjaga abah dirumah ibu, tengokkan abah. Bawa abah jalan.

Memang itu yang dituntut dalam kehidupan ni, tetapi ia tidak mudah. Lebih-lebih lagi, aku sedari dulu tidaklah mempunyai hubungan baik atau rapaut dengan kedua ibu bapaku.

Tiada siapa yang kata ia mudah, semudah mata memandang...

1 comment: