Friday, February 4, 2011

Sehati bersama


Ibu dan abah, kadangkala bertelingkah, bila abah kadangkala bercakap sesuatu yang tidak rasional, ibu kecil hati bila abah selalu minta anak-anak yang lain pulang menjaga abah, tapi ada sekali abah jawab..

"nak bagi orang sini rehat, biar anak-anak lain pula ganti jaga abah sekejap"

Barulah ibu akan senyum dan reda. Ibu, walau letih pun tetap bangun mengurut dan uruskan abah buang air. Kadang-kadang ibu demam-demam. Bila malam. Tapi bila siang, aku paling suka bila ibu mengurut abah, sambil abah mengaduh kenapa abah masih belum pulih, kenapa abah belum boleh naik motor dan pergi mengeteh, dan kadangkala mereka sama-sama akan menyanyi lagu..

"Beginilah nasib, diriku yang malang, oh tuhan..." berduet.

Tapi kadangkala abah tegur semula, tak boleh nyanyi lagu ni, macam berputus asa, tuhan marah. Kadangkala, abah tanya ibu, samaada ibu ada rasa bosan atau benci jaga abah, jawab ibu, seorang isteri tak pernah rasa macamtu, walau jahat, walau sakit pun suami tu.

Ya, kadangkala melihat ibu dan abah, aku rasa, aku faham, kenapa Nabi suruh umatnya mendirikan rumah tangga.

Sejak akhir-akhir ni, abah selalu cuba menelefon kawan-kawan rapatnya, abah selalu tungu-tunggu panggilan dari orang lain, aku tahu abah dah mula rindu pada dunia luar. Kata abah, abah sakit semua kawan hilang. Jawab aku pada abah, memang keadaan macamni, keluarga yang setia.

Jadi, telefonlah abah selalu, dia rindu dengan hidup dia yang 2 bulan lepas.

1 comment:

  1. Banyak yang kiat boleh belajar dari mereka kan..

    ReplyDelete