Wednesday, February 23, 2011

Terima seadanya

Baru pulang dari Jinho, aku tengok abah seronok disana, dengan warga-wagr senior yang lain, sesungguhnya sama seperti keadaan pusat jagaan orang-orang tua, dan mereka gemar dengar lawak-lawak jenaka petugas disitu.

Mahu atau tidak, bila aku tengok wajah abah dalam-dalam..aku sedar aku takkan dapat abah yang dulu, abah yang pendiam, abah yang serius, abah yang dulunya memang digeruni oleh lelaki-lelaki yang cuba-cuba nak berkawan dengan aku (wakaka), mungkin inikah antara doa mereka..biar Pak Jalil hilang taringnya? lol.

Sejak aku dewasa, abah paling rapat dengan aku, kalau pulang cuti, abahlah yang sentias belikan sarapan, hidangkan teh diwaktu petang, air milo diwaktu pagi, untuk aku dan ibu. Mungkin kini giliran aku pula. Ya, luahan semalam, nampak sangat aku pentingkan diri, lebih pentingkan tidur aku dan game sim aku yang buang masa juga kadangkala.

Abah sekarang mudah terharu, mudah menangis, tanpa segan silu, dengar berita tentang pelajar mesir yang selamat pulang, juga abah menitis air mata, dengar radio ceramah dalam kereta ku, juga abah menangis, kalau dulu, lihat abah mengerang sakit kena gigit tebuan pun abah akan halau aku keluar dari bilik.

Abah kini tanpa ego, dan abah benar-benar kelihatan tua. Tempoh dua bulan, stroke merampas semua. Tapi bukankah benar, segalanya pinjaman. Sekurangnya, tuhan beri aku lihat perubahan abah, tuhan tidak mengambil serta merta.

"Abah, rumah acik tu jam semua dah mati, sinki pun bocor sana-sini" kadangkala aku luah juga, walaupun abah akan sekadar mengeluh, kerana abah tidak lagi mampu buat apa-apa.

Teringat dulu, aku selalu mengadu di facebook, bila abah kerap belikan sarapan, menyergah aku diwaktu pagi bila aku dirumah aku, aku rasakan tiada privasi dan aku rasakan abah penyebab berat ku bertambah. Tapi kini aku rindu itu semua..

1 comment: