Saturday, February 19, 2011

Rasional..dan fikiran

Abah walaupun secara fizikal, banyak perubahan, namun aku perhatikan beberapa minor saraf abah masih lagi ditahap yang lemah. Bahagian kiri abah, terutamanya rongga mulut dan telinga sebenarnya masih belum banyak perubahan. Kalau pagi-pagi aku lihat mata kiri abah tidak begitu terbuka dan nampak lemah, aku akan mula risau, takut dah datang stroke kedua, minta dijauhkan tuhan. Dan bila makan, abah tidak akan sedar ada sisa-sisa makanan di bibir kiri. Pendengaran abah juga lemah.

Rasional abah dah beransur kuat tetapi, masih lemah jika dibandingkan dengan abah masa sihat. Sekarang ni mental abah aku rasa agak sama dengan kanak-kanak yang sedang membesar, jujur tanpa ego. Cuma tidak sabar, seperti kanak-kanak yang nakkan sesuatu, mereka akan nak sangat, tanpa pedulikan masa, situasi ataupun keperluan.

Abah suka kalau dapat keluar rumah sekarang ni. Aku rasa aku bercadang nak bawa abah keluar ke pantai Klebang, tapi, tak tahu aku mampu dan yakin ke tidak, biasanya abah cuma yakin dengan angah atau adik, ya aku faham juga yang aku dan ibu pastilah cepat panik kalau terjadi apa-apa.

Abah..rindu abah yang selalu belikan mee goreng waktu petang..

1 comment:

  1. Kita terpaksa terima hakikat yg abah dah berubah..bukan 100% abah yg dulu..

    ReplyDelete