Wednesday, January 19, 2011

Kami semua..

Oleh kerana blog ni hasil tulisan aku sahaja, memang amat bias sebab ianya hanya berkisar tentang aku menjaga abah. Walhal adik beradik ku kerap juga balik menjenguk dan menjaga abah.

Angah balik hujung minggu lepas, dengan susah payahnya, angah balik dan menajaga abah dihujung minggu tu. Angah lebih lembut dan menurut apa saja kemahuan abah, sedangkan aku ada waktunya aku buat tak tahu juga. Adik dan angah juga akan balik pada cuti Thaipusam ni, dan waktu tu aku dah rancang dah nak balik dan tidur di rumah aku. Buat kerja apa yang patut. Aku ni ada masalah fokus, kalau bekerja kena fokus, kertas exam diagnostic aku dok bawa balik pulang rumah je, tapi tak menanda.

Adik, baru kahwin, dan aku tahu dia banyak tertekan dengan dilema nak melunaskan tanggungjawab dia sebagai anak dan juga sebagai suami sekarang. Dan kadangkala dia juga jadi punching bag aku bila aku tertekan bila menjaga abah. Ada je aku sms mengarut-ngarut, marah-marah. Nasiblah dia tak mengamuk balik kat aku, haha.

Along, hampir setiap hari telefon bertanyakan keadaan dirumah, dan along banyak berkongsi kerisauan dengan aku tentang abah, tentang kewangan yang dah semakin surut dan juga resahnya menguruskan abah dengan tenaga yang terhad, dan juga kekangan kerja aku.

Ibu, saat ni, buat pertama kali dalam hidup aku, jika aku seorang lelaki, aku nak wanita seperti ibu. Ibu walau mengeluh letih tetap bangun waktu malam menguruskan abah buang air. Aku serius, kadang kala terus tertuli dan tidur. Ibu demam malam tadi, letih mengemas rumah juga selepas orang tukang habis kerja. Ibu juga tak pernah abaikan permintaan abah, mengurut abah dari masa kesemasa, makan abah, apa saja yang abah minta ibu akan tunaikan. Walau kadngkala ibu letih, walau kadangkala ibu juga lenguh-lenguh badan. Ibu juga sejak abah discharge tidur hampir dengan abah beralaskan tilam nipis yang mudah dilipat. Setiap malam abah akan minta buang air sebanyak dua kali, jam 12 dan 3 pagi, lebih kurang macam tu. Dan seawal jam 5 atau 6 pagi ibu dah bangun, dan abah akan minta berkumur. Biasanya pagi tu barulah aku bangun, ambilkan abah wuduk, dan aku solat juga, lepas tu aku tidur. Ibu pula jam 7 akan kepasar, dan aku lepas ibu ke pasar barulah pindah abah ke kerusi roda, selia abah buat senaman, tengok abah bersarapan yang disuap oleh ibu kadangkala, dan kemudiannya mandikan abah.

Cuma harini abah sejuk, taknak mandi awal, dan sekarang kami sedang menunggu tukang pasang heater dibilik air, yang sedang bekerja tu. Kalau sempat dapatlah abah mandi sebelum aku kesekolah jam 11.45 pagi ni, jika tidak..harapnya lepas sekolah jam 7 nanti aku masih ada tenaga nak pindahkan abah ke kerusi roda dan mandi.

Malam ni adik dan angah balik, kami menanti, abah dari semalam lagi dah tanya...adik mana..angah mana...

1 comment:

  1. Sebenarnya kami takkan dapat menandingi besarnya pengorbanan Ayu dgn ibu selama ini..along cuma mampu tengok dari jauh..tak dapat buat apa2 pun..

    ReplyDelete