Monday, January 31, 2011

Abah dan hujan

Abah memang amat peka dengan dunia luar, abah baca suratkhabar dan juga dengar berita, abah tunggu berita siapa yang menang di DUN Tenang. Sebab tu bila di hospital abah tak dapat dengar berita, abah gelisah benar.

Dah berapa hari hujan. Abah juga ikut dari berita, tapi cuma kadang-kadang ingatan abah agak keliru.

abah: ish teruk banjir sampai tenggelam jalan, parit sulong macamana lah
aku:apsal ramai mat salleh kat tempat tu.
abah: entah
aku: bah, tu kat australia la.

lepas tu abah suruh aku ambil telefon, telefon ketua kampung parit othman, tanya samada rumah abah banjir ke, rumah siapa yang banjir. Tak puas hati juga, bila tok ketua tu kata sebuah je rumah yang banjir, abah pun suruh aku cari nama Kee Tau, peraih kelapa sawit kampung parit othman, Kee Tau pun melapor kan cuma rumah pak imam saja banjir, rumah abah terselamat, Kee Tau juga tanya bila abah nak balik, abah kata jalan pun belum boleh lagi, lepas tu Kee Tau kata dia kutip ambil sawit lepas raya cina la (masa ni aku nak juga dengar Kee Tau ucap Gong Xi Fa Chai dekat abah, tapi nampaknya Kee Tau malu-malu). Lepas tu abah suruh aku cari nombor telefon Balai Polis Parit sulong dalam telefon abah, hah, aku terkejut juga, tapi abah sekarang kalau dah minta kena turut kalau tak abah takkan berhenti memberi arahan, oh..aku dan ibu panggil abah Boss sekarang.

Ye, abah telefon Balai Polis Parit Sulong bertanyakan keadaan banjir di Parit Sulong, pegawai polis perempuan tu jawab baik je, yang mereka belum terima laporan lagi, pekan pun clear, cuma mereka sedang berjaga-jaga.

Pergh Abah..aku kalau sakit macam abah..aku minta main game The Sim je kot..

3 comments: