Tuesday, January 18, 2011

Cara betul membaca ayat qursi

Kenapa tajuk aku harini lari? Okay blog ini adalah catatan aku menjaga abah, kan. Jadi apa saja yang melibatkan abah sewaktu saat begini aku akan tulis.

Dua malam lepas, abah kena gangguan. Bila aku tanya apa yang mengganggu abah, kata abah ada orang datang, macam cerita hantu. Okay, aku pun cerita pada seorang senior aku di UUM dulu, aku beritahu dia, ibu dan abah puas baca ayat kursi namun gangguan tu tetap tak pergi, hingga azan subuh. Mulanya aku masih cuba percaya yang abah mungki sekadar berhalusinasi. Kawan aku ni, bagi aku link ke satu klip Ustaz Ismail Kamus. Katanya bacaan ayat qursi ada caranya.

Dan aku juga temui gambar ni dalam satu laman web tentang membaca ayat kursi yang betul.


Bila aku dengar klip ustaz ni, baru aku rasa benar, kemungkinan besar gangguan itu benar. Kerana gangguan itu datang berwaktu, sama dengan ketika dihospital, waktunya tetap.

Jadi malam semalam aku dan ibu baca yasin dan malam tu aku baca kursi berulang-ulang, sebelum tidur. Alhamdulillah tiada gangguan dan abah tidur lena. Malam ni pula ibu amat letih, jadi aku saja yang baca yassin, segalanya aku serah pada tuhan. Mungkin siapalah aku untuk melindungi ayah aku, hanya tuhan yang berkuasa, aku sekadar berusaha demi untuk seorang lelaki yang mendidik aku mengenal alif ba ta, hinggalah aku khatam quran. Dia juga yang mengajar aku bersolat. Kuserah pada mu saja tuhan, kaulah yang mengizinkan segala.

Takut? aku yang memang amat tak suka menonton filem seram, memang penakut. Tapi demi abah, perkara macam ni aku serah pada tuhan. Apa saja yang aku boleh buat, aku buat. Makhluk tu juga makhluk Allah.

Malam ni ibu dan abah dah pun tidur setelah aku urut. Aku dan ibu urut abah lepas solat maghrib, dan lepas tu aku pula urut ibu. hai...rasany dapat gaji minggu depan, aku pula yang pergi berurut nih, tapi masalahnya, aku tak gemar kena urut. Hmm..tapi macam kena juga, sebab memang kadang-kadang terasa juga lenguh-lenguh dan sakit pinggang lepas uruskan abah. Aku kena sihat untuk mereka dua orang ni.

Dari audio ni, cara-cara untuk menjauhkan jin dan syaitan ialah:


1. Baca surah al-baqarah
2. Azan 7x -10x(dikira pertolongan cemas)
3. Baca ayat kursi dengan 9 tempat berhenti(lihat gambar diatas)
4. Baca yassin 3 malam berturut-turut

Dan..."Barang siapa menggantungkan azimat Allah takkan sempurnakan agamanya".

3 comments:

  1. baca ayat qursi dengan 9 kaluii waqaf(berhenti). Baru betul.

    ReplyDelete
  2. Kat asrama mmg ajar baca macam tu..baru along tau ngape.

    ReplyDelete