Monday, December 20, 2010

Hari ke tujuh

Semalam, hari ke enam, abah discharge semalam, kejutan bagi kami, sebab abah kelihatan lemah dan tak banyak perubahan. Rupanya abah yang beriya-ia nak keluar, hingga gegera-gergar katil, dan akhirnya doktor tu bagi abah discharge.

Haritu hadi ahad, kedai perbot dan farmasi banyak tutup, kami kelamb kabut mencari katil single dan juga peralatan untuk abah. Sukarnya.

Akhirnya dapat juga katil yang agak sesuai. Itupun kena menunggu, abah dah lelah di kerusi roda di rumah, nasib ada jiran yang menolong. Kalau sekadar aku, aku tak mampu angkat abah, untuk angkat abah ke kerusi roda, memerlukan sekurang-kurangnya 2 orang lelaki. Atau mungkin aku yang patut ke gym untuk bina badan.

Dirumah, lepas adik pulang, dan hanya tinggal ibu dan aku, agak sukar untuk kami membetulkan posisi abah dan juga untuk dudukkan abah. Proses menyalin lampin pun jadi agak sukar, ibu pun taklah kuat mana. Terasa berat dugaan tuhan. Abah selalu pula berkalih tempat dan menjadikan posisi baring abah buat abah nampak amat tidak selesa.

Dan jam 12 malam, kami kehabisan lampin. Ya, aku hampir sebak. Tuhan, kerdilnya kami. Dan abah mula mengadu lagi sakit dada, sejak malam sebelum discharge sebenarnya aku dah nampak abah sakit dada.

Malam tu, kami semalaman sukar nak tidur, dan akhirnya pagi tu kami dinasihatkan menelefon ambulan, kerana ditakuti sakit dada abah adalah satu serangan jantung lagi.

No comments:

Post a Comment